Ode dneška můžeme venku sbírat kalorie bez roušek. 😷

MK

Buďme ale pozorní k sobě i k ostatním a dodržujme i nadále rozumná pravidla.
V následujícím textu je to popsáno jednoduše a srozumitelně.

Ostatním členům KP také díky – za březen máte téměř všichni srovnané účty. 💰💳

A duben vypadá na nový rekord v celkovém výkonu. 👍

Tak se všichni držte.

Zdroj: https://www.facebook.com/radovan.hudak.9

BĚHEJME BEZ ROUŠEK, ALE S DOSTATEČNÝM ODSTUPEM

Již několik týdnů propaguji běh bez roušek. Vždy ale zmiňuji, že jé důležité mít dostatečný odstup od ostatních lidí (min. 5-10 m) nebo si v perimetru 10 m nasadit roušku, pokud se nedá blízkému setkání zabránit. S radosti jsem tedy přijal vládní prohlášení, že od 7.4. se může individuálně sportovat bez roušky, ale překvapila mě informace, že stačí dodržet minimální odstup 2 metrů od ostatních osob. Mojí domněnku proměnili v malý experiment kolegové z Belgie a Nizozemska, kteří se věnovali produkci kapének při běhání a tím i riziku kontaminace.

Došli k závěru, že nejenom lidé, kteří kýchají nebo kašlou, ale i ti kteří (usilovně) dýchají tvoří mrak kapének, který za sebou zanechávají. Červené tečky na obrázku představují největší částice. Ty vytvářejí nejvyšší šanci na kontaminaci, ale také rychleji padají k zemi. Pokud další běžec nebo chodec projde skrz tento oblak, mohou tyto kapénky přistát na jeho oděvu a tím ho event. kontaminovat.

Ze simulace se zdá, že velký odstup není nutný v případě dvou chodících nebo běžících lidí vedle sebe v prostředí se slabým větrem. Kapičky totiž dopadají za duo. Pokud by šli nebo běželi za sebou v diagonále (jeden vpravo, druhý vlevo), riziko kontaminace je také malé. Ale v případě, kdy lidé jdou nebo běží těsně za sebou, je riziko zachycení na oděvu, obličeji či očích nebo riziko vdechnutí kapének poměrně velké.

Na základě těchto výsledků doporučují (a já taky), aby vzdálenost chodců ve stejném směru v jedné linii byla být alespoň 4–5 metrů, pro běh a pomalou jízdu na kole 10 metrů a pro rychlou (resp. namáhavou) jízdu na kole alespoň 20 metrů. Při projíždění někoho se také doporučuje, aby se již nacházel v jiném pruhu ve značné vzdálenosti, např. 5-10 m při běhu, nebo 10-20 m na kole.

Není potřeba se ale obávat informací, že vir 3 hodiny levituje ve vzduchu na jednom místě. Pokud vydechnete vzduch kdekoliv venku a za 10 vteřin do daného vzdušného prostoru vstoupí jiná osoba je riziko kontaminace zcela minimální. Kapénky buď spadnou na zem, nebo je odfoukne vítr a viry se naředí ve vzduchu.

Používejme tedy roušky s rozumem. Když jsme ve volném prostranství a široko daleko nejsou lidi, tak dýchejme čerstvý vzduch. Roušky brání přenosu infekce, nikoliv samotnému onemocnění, mají tedy význam v místech s výskytem lidí nebo v uzavřených prostorech. Nošení roušek bez přestávky ne jenom že značně snižuje imunitu, ale také roušky zvlhčuje, a právě vlhkost je to, co koronaviry milují.

Článek z KU Leuven a TU Eindhoven (7.4.): https://cutt.ly/RtLJS9n
Vládní prohlášení (6.4.): https://cutt.ly/LtGU4XV
Desatero běhání a reportáž na TN.cz (29.3.): https://cutt.ly/ytLZMtR
Moje argumentace (21.3.): https://cutt.ly/BtELfLW

#RouškyVšemAleSRozumem